VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 9.7/10 (37 votes cast)

Nusipirkote naują fotoaparatą ir tiesiog nespėdami į technologijų traukinį nepažįstate dalies fotoaparate esančių funkcijų? Iš karto atsiprašom Jūsų, kad toks straipsnis pasirodo tik dabar, kadangi tai nereta problema, nes žmogus įsigydamas modernų skaitmeninį ar veidrodinį fotoaparatą dažnai net nenumano, jog naudotis juo nėra taip jau ir paprasta (na žinoma, nebent fotografuosite tik Auto režimu), o įvairūs portalai retai susipranta parašyti kažką orientuotą ir į visiškus naujokėlius (mes – ne išimtis) 🙂

Šiame straipsnyje bandysime išmokti kaip fotoaparatas tinkamai išeksponuoja fotografiją, ir kaip tą padaryti rankiniu būdu, kitaip tariant – perprasime pagrindinius ekspozicijos principus. Fotografijoje vienas svarbiausių faktorių yra šviesa, konkrečiau kalbant – ekspozicija, mokant manipuliuoti šia stichija norimą vaizdą sukurti fotoaparatu bus kur kas paprasčiau.

Tinkamos ekspozicijos principai

Taigi, pabandykime detaliau susipažinti su nustatymais, kurie

įtakoja fotografijos šviesumą iš esmės.

Išlaikymas

Ši charakteristika nurodo kiek laiko šviesa kaupiasi ant vaizdo sensoriaus paviršiaus. Žymima trupmenomis, kaip 1/125 ar 1/15, kas reiškia, jog šiuo atveju fotoaparato veidrodis būna pakilęs ir leidžia šviesai pasiekti sensorių 1/125 ar 1/15 sekundės dalį. Logiška – kuo ilgesnis išlaikymas, tuo daugiau šviesos pasiekia vaizdo sensorių, ir tuo šviesesnę fotografiją gauname, bet nereiktų pamiršti, jog ilgas išlaikymas fotografuojant iš rankos vėlgi blogai – fotoaparato veidrodis pakilęs būna pernelyg ilgai, kad sugebėtume išlaikyti fotoaparatą nesujudintą. Jei sujudinsime – vaizdas išsilies, tad fotografuojant iš rankos ilgiausias išlaikymas, kokį įmanoma naudoti, tai 1/30, kai kuriais atvejais – 1/15, kuomet turite galimybę į kažką atsiremti ir stabiliai išlaikyti fotoaparatą. Naktį, kuomet mažai šviesos, naudojami labai ilgi išlaikymai, tarkime, 20 sekundžių (ne 1/20 sekundės dalis), tačiau šiuo atveju dirbama su stovu, tad sudrebinimo problema atkrenta.

Plačiau apie nakties fotografiją galite pasiskaityti čia.

Diafragma

Tai objektyvo charakteristika, fotoaparatas pats diafragmos neturi, ji – objektyvo dalis (plačiau apie objektyvus galite pasiskaityti čia). Diafragma yra skylė, per kurią fotoaparatą pasiekia šviesa, ji žymima skaičiumi prie f/, tarkime, f/5,6 ar f/2,8. Esu tikras, jog tokius žymėjimus prie objektyvų yra tekę matyti. Skaičius nusako diafragmos plotį, tarkime f/5,6 reiškia, jog skylės esančios objektyve plotas, per kurį fotoaparatą pasiekia šviesa, yra 5,6 karto mažesnis pirmo objektyvo lęšį. Kuo skaičius prie f/ mažesnis, tuo skylė didesnė, ir tuo geriau – tuo daugiau šviesos patenka į fotoaparatą, ir tuo šviesesnė fotografija išeina, tuo mažesnį išlaikymą reikia naudoti norint gauti šviesią fotografiją. Tarkime esant vienoms sąlygoms, naudodami objektyvą su f/5,6 diafragma turėsime fotografuoti 1/15 išlaikymu, kas yra per daug fotografuojant iš rankos ir to pasekoje fotografijos išeis susiliejusios, tuo tarpu jei turėtume objektyvą su f/2,8 diafragma, pakaktų 1/60 išlaikymo norint išgauti pakankamai šviesią fotografiją.

Jautrumas

ISO – trys raidės koduojančios sensoriaus jautrumą, žymima skaičiais, kaip ISO 100 ar ISO 1600. Ši charakteristika nurodo kiek jautrus šviesai bus sensorius. Kuo skaičius didesnis, tuo sensorius bus jautresnis, ir vėlgi – tuo šviesesnę fotografiją išgausime. Šio nustatymo pagalba galima kompensuoti objektyvo diafragmą – kuomet ji per siaura norint naudoti trumpą išlaikymą galime pakelti ISO jautrumą ir galėsime naudoti trumpesnį išlaikymą – vaizdo sensoriui nebereikės gauti tiek daug šviesos, kaip anksčiau, kad nuotrauka išeitų šviesi. Tačiau čia turime sumokėti nuotraukos kokybe – reikalas tas, kad esant didelėms ISO reikšmėms fotografijose atsiranda triukšmai, fotografijos praranda kokybę, tad šioje vietoje turime būti atsargūs ir nesugadinti kadrų parinkdami pernelyg didelį ISO jautrumą.

Nustatymai nors ir keli, tačiau gana sudėtingi ir pradinukui tiek daug informacijos apdoroti vienu metu gali būti išties sudėtinga, dėl to būtina išbandyti tai praktikoje. Pateiksime keletą pratimų, kad pastebėtumėte kaip kiekvienas nustatymas įtakoja bendrą fotografijos ekspoziciją.

Pratimai

Atlikdami visus pratimus pasirinkite M režimą fotoaparate – taip gausite priėjimą prie visų fotoaparato nustatymų.

Išlaikymo pratimas

Tiesiog parinkite bet kokius diafragmos bei jautrumo nustatymus ir keisdami išlaikymą fotografuokite. Padarykite vieną nuotrauką naudodami 1/30 išlaikymą, kitą – 1/125, dar vieną esant 1/15 išlaikymui, eksperimentuokite ir stebėkite kaip keičiasi jūsų fotografija, prie kokio išlaikymo ji išeina susiliejusi, tai yra, prie kokio išlaikymo jau nebesugebate stabiliai išlaikyti fotoaparato.

Diafragmos pratimas

Parinkite bet kokius išlaikymo ir diafragmos nustatymus, tada keiskite f/ reikšmę ir fotografuokite – pamatysite kaip fotografija šviesėja ar tamsėja, priklausomai kokią f/ reikšmę parinksite. Prisiminkime, kodėl taip yra – juk kuo skaičius prie f/ mažesnis, tuo plačiau atveriama diafragma objektyve, ir tuo daugiau šviesos pasiekia fotoaparato vaizdo sensorių.

Jautrumo pratimas

Kaip ir ankstesniuose pratimuose, tiesiog pasirinkite atsitiktinius nustatymus, šiuo atveju – išlaikymo ir diafragmos. Dabar keiskite ISO reikšmę – pamatysite, kaip esant didesnei reikšmei fotografija šviesėja, tačiau priartinę vaizdą ir tyrinėdami detales pastebėsite didėjančius triukšmus – jūsų nuotrauka praranda kokybę. Paeksperimentuokite skirtingais nustatymais, būtinai atkreipkite dėmesį į triukšmus ir atsiminkite prie kokios ISO reikšmės fotografija tampa nebetinkama naudoti.

Bendros ekspozicijos pratimas

Tiesiog atsukite fotoaparatą į bet kokį vaizdą, ar išėję į lauką, ar kambaryje, nesvarbu, tada manipuliuodami fotoaparato nustatymais teisingai sueksponuokite fotografiją, kad ji nebūtų nei per šviesi, nei per tamsi. Siekite geriausio varianto – nepasirinkite per ilgo išlaikymo, kad nuotrauka būtų ryški, jau geriau šiek tiek daugiau pakelti ISO jautrumą ir fotografiją „padabinti“ triukšmais, nei turėti susiliejusį kadrą. Eksperimentuokite visur, išsineškite fotoaparatą į miestą, visur, kur turite galimybę pažaisti su nustatymais, fotografuokite naudodami M režimą ir viską nustatydami rankiniu būdu. Ilgainiui įgusite ir net neturėdami fotoaparato prie savęs, galėsite pasakyti kokiais nustatymais tomis sąlygomis reikia fotografuoti.

Jei visus šiuos pratimus pavyko atlikti teisingai ir jūs fotografuodami supratote ką darote, tuomet valio, sveikiname perpratus vieną pagrindinių fotografijos elementų – ekspoziciją! Svarbiausia suvokti, kaip fotoaparatu reikia sukurti pakankamai šviesią nuotrauką, tada galėsite eksperimentuoti nustatymais ir  kurti savo fotografijos braižą, tai labai svarbu, kadangi nesuprasdami kaip veikia fotoaparatas negalėsite juo atitinkamai naudotis.

Stengiamės straipsnius rašyti naudingus žmonėms, ir jei šis kažkam buvo būtent toks – mūsų misija įvykdyta 🙂 Na, o jei ne, tuomet duokite žinoti, kaip straipsnį būtų galima patobulinti. Taip pat rašykite kokių kitų temų straipsniams pageidautumėte.

Straipsnio autorius Gytis Dovydaitis iš fotofabrikas.lt/fotostudija.
Elektroninis paštas: gytis.dovydaitis@fotofabrikas.lt

Keletas kitų mokomųjų straipsnių, kurie jums gali būti įdomūs:

Amžinas klausimas – kaip išsirinkti objektyvą?

Einame į tamsą su fotoaparatu – nakties fotografija

Kaip fotografuoti vakarėlius

Photoshop pamokėlių ciklas

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 9.7/10 (37 votes cast)
Ekspozicija - kaip išgauti šviesią fotografiją, 9.7 out of 10 based on 37 ratings
Be Sociable, Share!

4 Comments for this entry

  • Mantas parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: +1 (from 1 vote)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

    Ačiū labai už straipsnį, po jo akys atsivėrė ir viskas tapo gerokai aiškiau 🙂 .

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
  • to Vilma parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

    Viskas priklauso ne tik nuo aplinkos, bet ir kas toje aplinkoje dedasi.
    Jei ūkanotos dienos fone fotografuoji mišką, tai akivaizdžiai reikės naudoti F/8-9, tai prie greičio jau reiks eksperimentuoti.
    Jei patalpoje labiau fotografuojami žmonės reikės daugiau greičio, 1/50-1/80 tai F jau teks mažinti iki minimumo tikriausiai F3,5 ar dar mažiau jei įmanoma. Tik jau reikės didinti ISO iki fotografijai priimtino šviesumo.

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  • Vilma parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: -1 (from 1 vote)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

    Šaunus straipsnis, ačiū už pradmenis. Jei dar būtų trumpai apžvelgta kokiomis sąlygomis kokiam oarametrui teikti prioritetą, pvz. esant ūkanotai dienai arba fotografuojant patalpoje prie dirbtinio apšvietimo ir pan., būtų tobula! Na, bet čia jau pageidavimas sukramtyti ir ant lėkšutės padėti. 🙂

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  • jis parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: -1 (from 1 vote)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 3.7/5 (3 votes cast)

    saunuolis autorius, kad nepatingejo ir isdeste pradines tiesas 🙂

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 3.7/5 (3 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *