VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 9.7/10 (3 votes cast)

Mona Liza tai, be abejonės, šiuo metu žymiausias paveikslas, prie kurio Luvro muziejuje rikiuojasi šimtai žmonių siekdami bent akies krašteliu žvilgtelt į Leonardo Da Vinči šedevrą. Šis paveikslas buvo užbaigtas 1505 metais, tačiau dabartinę šlovę įgavo tik 1911 metais, po to kai buvo pavogtas. Nuo to laiko milijonai žmonių tyrinėja Moną Lizą ir mato joje daugiau, nei tiesiog sėdinčią moterį su paslaptinga šypsena veide. Šįkart pabandykime tą padaryti ir mes – ko gi šis vienas garsiausių paveikslų istorijoje gali išmokyti fotografą?

Kompozicija

Iš pirmo žvilgsnio kompozicijos subtilybėmis šis paveikslas nepasižymi, tačiau iš tiesų Mona Liza yra tobulai sukomponuota. Paveiksle naudojama piramidinė kompozicija, kuri renesanso laikotarpiu buvo ypač populiari, ji kombinuojama su trečdalių taisykle – svarbiausi paveikslo elementai išdėstyti būtent pagal aukso pjūvio taisyklę (akys ir rankos). Visa tai sukuria nepaprastą gylį paveiksle ir patraukia žiūrovo dėmesį paslaptingosios šypsenos link. Šios kompozicinės taisyklės nepaseno per praėjusius 500 metų, nepasens ir per ateinančius.

Fotografuodami sekantį portretą prisiminkite Moną Lizą ir pabandykite atkartoti piramidinę kompoziciją. Be abejo, tai nėra vienintelis ir pats geriausias būdas sukomponuoti kadrui, viskas priklauso nuo aplinkybių, tačiau jei nebandysite, niekuomet ir nesužinosite koks kompozicinis išdėstymas geriausiai tinka naujai Jūsų nuotraukai.

Daugiau apie kompoziciją galite pasiskaityti čia – Kompozicijos pradžiamokslis.

Apšvietimas

Atkreipkite dėmesį kaip tobulai šiame paveiksle yra apšviesti svarbiausi jo elementai – Leonardo puikiai suprato, kur ir kaip turi kristi šviesa, kad būtų išryškintos ne tik formos, bet ir reikalingi elementai. Tokio tipo apšvietimas vėliau buvo naudojamas daugelio kitų menininkų. Šviesa krenta iš viršutinio kairiojo kampo, jos šaltinis yra tarp menininko ir objekto, šviesa labai švelni ir nėra pernelyg intensyvi – nesukuria aštrių šešėlių, taip tiesiog išryškindama formas ir pabrėždama veido bruožus, bei rankas.

Turėkite tai omenyje ir fotografuodami ištyrinėkite savo modelį nuspręsdami kur reiktų pastatyti šviesos šaltinį, kad būtų išryškinti veido bruožai, bei sukurti saikingi šešėliai pabrėžiantys formas. Fotografuodami portretus venkite aštrios šviesos, kadangi ji sukuria negražius šešėlius ir suplokština formas.

Pozavimas

Nors ir šiuolaikinei akiai Monoje Lizoje matoma merginos poza yra visiškai įprasta, paveikslo kūrimo laikais tai buvo kažkas naujo ir nematyto, kadangi tuo metu daugelis dailininkų naudodavo visiškai nuobodžias ir statines pozas, neperteikiančias modelio emocijos. Tuo tarpu čia mes tik pažvelgę į paveikslą atpažįstame nusiraminimą, atsipalaidavimą. Kūnu mergina šiek tiek pasisukusi į mūsų kairę, tačiau akys žvelgia tiesiai į žiūrovą. Leonardo siekė, kad akys būtų tokiame pat aukštyje, kaip ir žiūrovo. Rankos atpalaiduotos, harmoningai sudėtos ant kėdės krašto. Leonardo taip pat naudojo trečdalių taisyklę tobulindamas pozą – merginos rankos ir viršugalvis įstatyti pagal šią taisyklę, taip atsikratoma įtampos, poza atrodo dar natūralesnė ir harmoningesnė.

Ką reiktų atsiminti fotografuojant, tai kad turite visomis išgalėmis pasistengti, jog jūsų modelis jaustųsi atsipalaidavęs, nebent norite sukurti įtemptą ir nepatogią žiūrėti fotografiją. Leiskite savo modeliui jaustis patogiai, ramiai, fotografuodami kalbėkitės apie visiškai nesusijusius dalykus su fotografija taip nukreipdami mintis kažkur toli ir leisdami modeliui atsipalaiduoti.

Apranga

Savo apdarais Monos Lizos mergina nežiba, o tai ir yra svarbiausia – visas dėmesys sutelkiamas į pačią personą, ne tai, kaip ji apsirengusi. Drabužiai turi šiek tiek tekstūros, tačiau ne tiek, kad ji atkreiptų dėmesį. Taip pat atsisakyta papuošalų – akivaizdu, jog stengtasi visą dėmesį sutelkti į veidą, nes nėra nieko kito, kas, iš pirmo žvilgsnio, galėtų patraukti žvilgsnį.

Ruošdami fotosesiją niekada nepamirškite drabužių, visuomet turėkite viziją, į ką nuotraukose norėsite atkreipti dėmesį. Drabužiai gali tiek papildyti personą, tiek nukreipti dėmesį tik į psichologinius fotografijos aspektus, tiek nuotraukoje sukelti visišką chaosą.

Fonas

Monos Lizos fonas menotyrininkų yra tyrinėjamas lygiai taip pat atidžiai, kaip ir merginos veido bruožai, drabužiai ar rankos. Fonas yra labai svarbus, šiuo atveju, jis tik dar labiau koncentruoja dėmesį į veidą. Kas fone neįprasta to laikmečio darbams, tai jo susiliejimas – kuo fono objektai išsidėstę toliau, tuo jie labiau susilieję, tai lyg fotografinis efektas, kuomet naudojama atvira diafragma. Taip pat fone naudojamas koloritas yra labai harmoningas, neiššaukiantis ir paskęstantis pačios merginos veido bruožuose, kur ir koncentruojamas visas dėmesys. Monos Lizos fonas kelia daug diskusijų, sakoma, kad dvi jo pusės nesutampa, keliamos teorijos, kad gal būt fone matomi vaizdai yra Leonardo vaizduotės vaisius, jis siejamas su įvairiomis mistinėmis idėjomis, tačiau kas mums, fotografams, svarbiausia, tai kad jis yra tobulai sukurtas siekiant nukreipti dėmesį į pagrindinį paveikslo objektą.

Nepamirškite, kad nuotraukoje fonas gali tiek papildyti pagrindinį objektą, tiek jį išryškinti, tiek jį paskandinti detalių migloje, tad visada fotografuodami apžvelkite ir aplinką, išsirinkite tokią vietą fotografijai daryti, kurioje jūsų fotografuojamas objektas būtų maksimaliai atskleistas.

Diskusija

Kas ta moteris paveiksle? Kodėl ji šypsosi, ir ar ji aplamai šypsosi? Kas yra pavaizduota fone? Šis meno kūrinys kelia begales diskusijų ir žadina fantaziją tūkstančiams, jei ne milijonams, žmonių. Tik toks meno kūrinys, kuris žiūrovą vers apie jį mąstyti, taps tikru šedevras įstrigsiančiu žmonėms į atmintį.

Tokio dalyko išmokti turbūt yra neįmanoma, tačiau dirbdami, tobulėdami ir įgaudami vis daugiau patirties sugebėsite sukurti kažką, kas pažvelgusiam į tai žmogui sukels kažkokius klausimus galvoje, o jei tie klausimai neturės atsakymo – tik dar geriau, nes taip atsiranda didelė tikimybė, jog Jūsų darbas įžiebs diskusiją, kieno pasekoje apie Jūsų darbą sužinos vis daugiau žmonių!

Tikiuosi jog straipsnis buvo įdomus ir naudingas. Dirbkite, tobulėkite, ir galiausiai galbūt sukursite savąją Moną Lizą 🙂

Straipsnio autorius Gytis Dovydaitis iš fotofabrikas.lt/fotostudija.
Elektroninis paštas: gytis.dovydaitis@fotofabrikas.lt

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 9.7/10 (3 votes cast)
Ko Mona Liza gali išmokyti fotografą?, 9.7 out of 10 based on 3 ratings
Be Sociable, Share!

2 Comments for this entry

  • Gintautas parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

    Taip , ir nepaminėjai, kad tokie gelsvi atspalviai šiuolaikinėje fotografijoje yra labai nekenčiami „profų“.

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Andrius parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

    Gyti, nesimokai iš savo klaidų. Ne „aplamai“, o „apskritai“.
    http://www.vlkk.lt/lit/64858
    http://ualgiman.dtiltas.lt/semantizmai.html

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *