Kompozicijos pradžiamokslis

vasario 14, 2012
VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 9.6/10 (36 votes cast)

Turbūt ne kartą yra tekę girdėti ar skaityti įvairias kalbas apie kompoziciją, galbūt įkėlėte nuotrauką į internetą ir kažkas pasakė, jog ji silpna kompoziciškai, tačiau nežinote ką tai reiškia? Šįkart pabandysiu Jus supažindinti su kompozicijos vingrybėmis, kas tai, su kuo valgoma ir ar skanu 🙂 Verta paminėti, jog kompozicija yra labai plati sąvoka, tinkanti tiek muzikai, tiek dailei, tiek architektūrai ir panašiai. Manau, savaime aišku, jog mes kalbėsime apie kompoziciją fotografijoje 🙂

Taigi, jei trumpai, gera kompozicija yra harmoningas meno kūrinio elementų išdėstymas. Jei objektai Jūsų fotografijoje bus išdėstyti harmoningai ir logiškai, tuomet papeikimų dėl prastos kompozicijos nesulauksite. O kaip reiktų teisingai išdėstyti objektus? Kompozicija yra apipinta begalėmis legendų ir teorijų, visų jų tikrai nežadu išdėstyti, susipažinsime su pagrindinėmis kompozicijos taisyklėmis. Jas perpratus tvarkingos ir akiai malonios fotografijos sukūrimas stipriai palengvės.

Trečdalių taisyklė

Nors tai ir nėra pagrindinė kompozicijos taisyklė, tačiau be jokios abejonės, naudojama dažniausiai. Senovėje buvo pastebėta, jog kai kurios paveikslo (šiuo atveju, fotografijos) zonos labiau traukia žmogaus akį, nei kitos, kaip ir įvairūs gamtos ar žmogaus sukurti vaizdai su tam tikromis proporcijomis mums automatiškai patinka. Leonardo da Vinci šį fenomeną pavadino „aukso pjūviu“ arba tiesiog „trečdalių taisykle“. Šios kompozicinės taisyklės esmė yra ta, kad kadras keturiomis linijomis padalinamas į devynias nevienodas dalis. Kiekviena linija yra nubrėžta taip, kad gautos mažosios dalies plotis atitinka didžiąją dalį taip, kaip visos nuotraukos plotis atitinka didžiosios dalies plotį. Norimi pabrėžti objektai yra statomi ant vietų, kur susikerta linijos. Skamba tikrai sudėtingai, tačiau pažvelgę į pavyzdį, manau, lengvai suprasite apie ką kalbu 🙂

Beje, didžioji dalis fotoaparatų gali fotografavimo ekrane iš karto rodyti šią kompozicinę taisyklę. Jei esate pradedantysis fotografas būtinai pasinaudokite šia funkcija – fotografuojant nereikės galvoti apie teisingą objektų išdėstymą, nes prieš akis turėsite trafaretą.

Fibonači seka

Tai vadinama dieviškoji skaičių seka, kadangi ja pagrįsta praktiškai visa gamta, tačiau apie tai neišsiplėsiu, bus įdomu – apie šią mistinę skaičių seką pasiskaitysite atskirai. Kas mums yra svarbu, tai ji taip pat galioja ir kompozicijoje. Ši seka sudaroma sudedant du skaičius:

0 + 1 = 1
1 + 1 = 2
1 + 2 = 3
2 + 3 = 5
3 + 5 = 8
5 + 8 = 13 ir t.t…

Šią seką atvaizdavus grafiškai gausime tokį vaizdą:

Tai nėra dažnai fotografijoje naudojama kompozicinė taisyklė, tačiau yra progų kuomet galite ją pritaikyti. Paprastai šia seka pagrįsti darbai yra labai gerai įvertinami, nes jie automatiškai vizualiai patrauklūs (be abejo, jei tai nėra tradiciniai spiraliniai laiptai).

Ritmas

Ši taisyklė kalba apie ritmišką objektų fotografijoje išdėstymą. Nufotografuokite tolstančius medžius alėjoje – nuotraukoje pastebėsime ritmą. Esmė ta, kad objektai fotografijoje turi būti išdėstyti logiška pasikartojančia, mažėjančia ar didėjančia seka, taip joje bus pastebėtas ritmiškumas.

Įstrižainė kompozicija

Kaip atrodo įstriža linija, manau žinote. Taigi, fotografijoje objektus išdėsčius įstrižomis linijomis gausime tvarkingą įstrižainę kompoziciją. Viskas būtų paprasta, jei ne vienas niuansas – žmogus besileidžiančią įstrižainę (kairėje pusėje – aukščiausia, dešinėje – žemiausia) pasąmoningai suvokia kaip blogos žinios nešėją, tokia įstrižaine pagrįsta fotografija spinduliuos niūrumu, melancholiškumu. Tuo tarpu, jei įstrižainė fotografijoje kils (kairėje – žemiausia, dešinėje – aukščiausia), tuomet darbas bus suvoktas, kaip teigiamas, kels malonias emocijas. Turėkite tai omenyje, kadangi užfiksavę net pačią džiaugsmingiausią akimirką ją paversite groteskiška panaudoję besileidžiančios įstrižainės kompoziciją.

Centrinė kompozicija

Kodėl šis komponavimo būdas ne pradžioje? Nes centrinė kompozicija yra pats banaliausias būdas fotografijos komponavimui, fotografuodami turite pamiršti, jog objektų centravimas aplamai egzistuoja. Tiesa, kartais ši kompozicija duoda ir gerus rezultatus, tačiau tik tuomet, kai ji naudojama tikslingai, o ne atsitiktinai. Ne paslaptis, jog žmogus pirmą kartą pasiėmęs fotoaparatą į rankas visada fotografuojamą objektą statys į centrą, tačiau dažniausiai to daryti nereikia. Centrinė kompozicija ypač stipriai pabrėžia fotografuojamą objektą ir turėtų būti naudojama tik išskirtiniais atvejais, kuomet fotografijoje yra tik vienas svarbus objektas, o visa kita tėra jam akompanuojantis fonas.

Žvilgsnio sekimas

Kuomet fotografuojate žmogų, visuomet jo žvilgsniui palikite vietos. Jei žmogus nusisuka į dešinę, o Jūs paliekate fotografijoje laisvą plotą kairėje pusėje, tuomet fotografija įgauna visiškai kitą prasmę, taip yra pabrėžiamas žmogaus žvilgsnio neteisingumas, nuotrauka ima automatiškai kalbėti apie tai, jog žmogus joje yra ar tai neteisus, ar pasisakantis prieš taisykles. Turėkite tą omenyje, čia kaip ir su įstrižainėmis, nežinodami taisyklių savo fotografijai galite suteikti visiškai kitokią prasmę, nei norite.

Spalvinė kompozicija

Nepamirškite, kad spalva taip pat yra kompozicijos elementas. Fone esant šaltoms spalvoms, pagrindinį objektą iškelsite į priekį, jei jis bus šiltesnių spalvų. Kaip tą padaryti dirbtinai? Tiesiog turėkite dirbtinį apšvietimą, ar atšvaitą, kurio pagalba saulės šviesą galėsite atspindėti ant fotografuojamo objekto, kadangi pakankamai retai tokios spalvinės kompozicijos sąlygos susidaro natūraliai. Kuo labiau pagrindinio objekto koloritas kontrastuoja su fonu, tuo labiau tas objektas bus pabrėžtas ir geriau pastebimas fotografijoje. Nepamirškite, jog ši taisyklė galioja ir atvirkščiai – jei tiek pagrindinio objekto, tiek fono spalvos bus panašios, tuomet nuotrauka taps monotoniškesnė, praras intrigą ir pagrindinis objektas bus sunkiau pastebimas. Tiesa, tas naudinga siekiant sukurti ramybę ir harmoniją spinduliuojantį darbą.

Horizonto linija

Mėgstate fotografuoti peizažus? Tuomet ši pastraipa Jums turėtų būti ypač aktuali. Niekada, kartoju, niekada nestatykite horizonto linijos į centrą, nebent būtent tokia yra Jūsų idėja (tačiau, jei skaitote šį straipsnį, tuo abejoju 🙂 ). Horizonto linijai atsidūrus fotografijos centre, nuotrauka tampa ypač monotoniška, nuobodi, žiūrovo akis pasiklysta joje ir nežino ką stebėti, ar dangų, ar žemę. Horizonto linijos vieta fotografijoje suteikia nuotraukai prasmę, tad fotografuodami peizažus manipuliuokite šia taisykle.

Laužom taisykles?

Taip, laužom. Tiesa, neskubėkite to daryti. Fotografuokite, praktikuokitės, o kuomet būsite perpratę visas kompozicijos taisykles, pradėkite iš tiesų kurti – imkite jas laužyti, jų nesilaikyti. Fotografai yra mokomi kompozicijos būtent dėl to, kad galiausiai ją perpratę imtų laužyti. Menas yra pagrįstas taisyklių laužymu, tad meistriškai sulaužytos taisyklės dar labiau žavi ir sukrečia, nei meistriškas jų laikymasis.

Tikiuosi, jog šiame straipsnyje radote naudingos ir įdomios informacijos. Kompozicija yra ypatingai svarbus elementas fotografijoje, tad norėdami kažko pasiekti, kaip fotografai, privalote perprasti kompozicijos taisykles, tik tada imsite dirbti tikslingai ir geriausiai gebėsite išreikšti savo mintį bei idėją nuotraukoje. Pirmyn praktikuotis – pasiimkite fotoaparatą, eikite per miestą ir pabandykite padaryti nuotraukų naudojant visas čia išvardintas kompozicijos taisykles, taip jas perprasite ir žinosite kaip jos paveikia fotografijas. Sėkmės!

Straipsnio autorius Gytis Dovydaitis iš fotofabrikas.lt/fotostudija.
Elektroninis paštas: gytis.dovydaitis@fotofabrikas.lt

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 9.6/10 (36 votes cast)
Kompozicijos pradžiamokslis, 9.6 out of 10 based on 36 ratings
Be Sociable, Share!

7 Comments for this entry

  • fotohgrafas parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: +1 (from 1 vote)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

    Labai paprastas ir geras straipsnis!

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  • aistra parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

    tikrai labai naudinga, aciu

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  • GytisD parašė:
    VN:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    VN:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

    @Andrius – Dėkui už pastebėjimą, kvaila klaida.

    VN:F [1.9.20_1166]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  • Andrius parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: -1 (from 1 vote)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

    Ne „kairėja“, o „kairėje“.

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Gina Raižytė parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: +1 (from 1 vote)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

    Ačiū, Gyčiui už puikias pamokas, mintis ir idėjas 🙂 Kompozicija – tai viena svarbiausių fotografijos meno sudedamųjų 🙂 Ar galimas fotografijos menas be tokių žinių?

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Andrius parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

    Aciu.

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Ruta parašė:
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

    Labai paprastas ir geras straipsnis! Dalis apie įstrižaines tikrai buvo naudinga. Niekada apie tai nepagalvodavau…

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *